Чому мене смішить слово гуманітарій

Українські випускники з кожним роком знають математику все гірше і гірше.
Кілька років тому у нас з колегою діти вступали до вузів, і ми за чашкою кави ділилися планами.
– Моя буде все-таки на програмну інженерію вступати. Математика – її безсумнівний талант і коник, тому шлях практично визначений, – сказала я.
– А ми поки не вирішили, куди віддамо документи. Тобі пощастило, твоя ж «математик». А у мене гуманітарій виріс…
– Історією чи географією захоплюється?
– Та ні…
– Мовами?
– Ні…
– Біологією? Астрономією? Хімією? – не здавалася я.
– Та ні, нічим він не захоплюється!
– Але ти ж його чомусь назвала гуманітарієм?!
– Ну так, він просто математику терпіти не може!
Із тих пір (хай пробачать мене справжні гуманітарії!) у нашому вузькому колі з’явився жарт: «гуманітарієм» ми серед своїх називаємо тих, хто «ненавидить математику», а також тих, хто не розбирається ні в чому.
Словом, підростає зміна «гуманітаріїв».
Мене завжди дивувало питання, яке неуки всіх часів і народів задають вчителю математики: де мені знадобляться ваші синуси і косинуси? Ви не повірите, але у мене є пара знайомих, які не просто не знають таблицю множення, а й нітрохи цього не соромляться! Ми якось поступово прийшли до того, що сьогодні вже не соромно ні в чому не розбиратися, навіть в елементарному.
До речі, зазвичай вчителі математики, почувши питання про «навіщо математика» розгублюються і так відразу і не сформулюють відповідь. Але якось аналогічне питання задали більше підготовленому вчителю математики Джеремі Куну, і він відразу назвав 5 причин, чому математика – це важливо.
- Математика вчить визнавати свої помилки. А ще – рухатися вперед, шукати інші способи вирішення і таки вирішувати задачу!
- Математика вчить точності. Точність – це ввічливість далеко не всіх королів, зате всіх математиків. У математиці у кожного терміна і явища є чіткі визначення – не дарма нас у школі змушували вчити теореми й аксіоми напам’ять!
- Математика вчить мислити на кілька кроків уперед. Один невірний крок – і завдання доведеться починати вирішувати спочатку!
- Математика вчить мислити нестандартно. Я не буду довго розповідати – просто спробуйте якщо не вирішити, то хоча б зрозуміти дуже популярне завдання з теорії ймовірності про «три двері» (парадокс Монті Холла).
- Математика вчить ніколи не здаватися. Якщо ви не вирішите задачу, її все одно вирішить хтось інший. Але у вас є шанс стати першим.
У нашій родині любов до математики передається по жіночій лінії. Моя мама досі обожнює вирішувати нестандартні математичні завдання, а моєю улюбленою домашньою розвагою у старших класах було вирішувати завдання зі збірки Сканаві. І, звичайно, улюбленим шкільним предметом моєї дочки завжди була математика.
Моя Діана вивчила таблицю множення у 4 роки, причому абсолютно самостійно. А справа була так.
Ми прийшли у магазин оптики вибирати їй сонцезахисні окуляри, і вона була вражена, яким великим був вибір.
– Цих окулярів, напевно, тут ціла тисяча! – захоплено сказала вона.
– Ні, їх усього 300, – машинально поправила я.
У той день до покупки окулярів справа дійшла не скоро. Вона стояла і кілька разів їх перераховувала, до тих пір, поки не переконалася, що їх дійсно триста.
Після цього вона зробила великі очі і сказала, що теж хоче навчитись таким «чарам». І я із задоволенням їй розповіла, що це диво називається таблицею множення. На стенді висіло по 10 окулярів у 10 рядів. І такі стендів було 3 – ось і всі чари.
Через тиждень Діана вивчила таблицю множення і, коли в гостях, наприклад, відкривали коробку шоколадних цукерок, із задоволенням захоплювала всіх присутніх освоєними «чарами»: «А хто знає, скільки тут цукерок? А я знаю: 64!».
Хочете, щоб ваші діти полюбили математику? Зробіть так, щоб їм було цікаво!
Повірте: знання математики зробить їхнє життя набагато ширшим і цікавішим, але при цьому абсолютно не завадить при бажанні стати справжнім гуманітарієм.
Наталя Мічковська