Сім важливих питань про субсидії

Сім важливих питань про субсидії
Сім важливих питань про субсидії

«Погляд часу» №22-2019

Про «живі гроші», заощаджені кошти і затримки із виплатами.
Із березня місяця цього року в Україні стартували виплати субсидій у грошовій формі. Мета монетизації – створити прозорий механізм надання житлових субсидій та стимулювати громадян до економного споживання. Що слід знати про нові правила виплат і як вони працюють на практиці розповів директор Директорату сім’ї та соціальної підтримки Міністерства соціальної політики України Віталій Музиченко.

– Як зараз виплачується субсидія? Які механізми монетизації існують?

– Зараз монетизація субсидій здійснюється за двома моделями.

Перша: безготівкова грошова форма введена для громадян, які вперше звернулися за субсидією у 2019 році. За цією моделлю на кожного одержувача субсидій автоматично відкривається персональний рахунок в «Ощадбанку». Кошти з нього банк сам направляє на оплату житлово-комунальних послуг. Після перерахування коштів «Ощадбанком» одержувачу субсидії відправляється SMS-повідомлення про те, скільки йому залишилося доплатити комунальним підприємствам.

Друга: готівкова форма надання субсидій впроваджена для тих, хто вже отримував субсидію станом на кінець 2018 року. За цією моделлю субсидії виплачуються грошима безпосередньо громадянам. Вони повинні самостійно платити за спожиті житлово-комунальні послуги.

Чи виправдав очікування уряду і населення експеримент із виплатою субсидій «живими грошима»?

– Тепер одержувачі субсидій розуміють вартість енергоресурсу, що мотивує їх економити. Це здійснюється за рахунок установки сучасного обладнання, утеплення житла чи фактичної економії ресурсів. При цьому увесь залишок субсидії залишається в одержувача.

– Чи всі субсидіанти розрахувалися за комунальні послуги? Які санкції передбачені для тих, хто субсидію на руки отримав, але комунальні послуги не оплатив?

– На сьогодні одержувачі субсидій показали досить високий рівень розрахунку за комунальні послуги. Можливо, ще не всі зорієнтувалися, як треба діяти. Проте понад 70 % одержувачів державної допомоги оплатили рахунки вчасно. Це дуже важливо, тому що правилами надання субсидій передбачено відсутність боргу у субсидіанта. Нагадаю, що в субсидії на наступний термін буде відмовлено, якщо у споживача буде борг у розмірі 20 неоподатковуваних мінімумів, тобто 340 грн.

– Як одержувачі субсидій можуть скористатися зекономленими коштами, враховуючи дві моделі нарахування?

– Різниця лише у тому, що при отриманні субсидій готівкою людина може скористатися зекономленими коштами відразу після оплати за комунальні послуги. Тобто, якщо після оплати платіжок у людини залишилися гроші, вона може їх зняти з рахунку і використовувати на свій розсуд. У той час як безготівкова грошова форма передбачає, що субсидіант зможе отримати зекономлені кошти тільки після закінчення опалювального чи неопалювального сезону. Якщо за результатами сезону на рахунку залишаються гроші, то ці кошти перераховують на картку субсидіанта (її «Ощадбанк» відкриває одержувачу субсидії без звернення), після чого він може перевести у готівку кошти.

– Чи переведуть усіх субсидіантів на виплату комунальної допомоги готівкою у цьому році?

– Споживачі, які не мають боргів по оплаті комунальних послуг, будуть отримувати субсидію у грошовій формі. Одержувачі, які мають постійні і великі борги, після вирішення питання з боргом зможуть знову отримати субсидію. Але тільки у безготівковій грошовій формі. Даний проект зараз розробляють у Мінсоцполітики, і ми плануємо його ввести вже у травні.

Що робити одержувачам допомоги, якщо субсидія з бюджету затримується? Чекати грошей або оплачувати самостійно?

– Субсидія перетворилася у звичайну соціальну допомогу. На сьогодні держава надає цілий ряд соціальних виплат: при народженні дитини, малозабезпеченим сім’ям та інші. За останні п’ять років проблем із фінансуванням цих виплат не було. Однак теоретично може виникнути затримка виплат із боку держави. У такому випадку постановою передбачено, що якщо субсидіант не зможе самостійно сплатити комунальні послуги, це не буде вважатися боргом.

– Куди звертатися споживачам, якщо виникли питання?

– Із питань призначення та розміру субсидії – до управління соціального захисту за місцем проживання.

Із питань переказування банком субсидії представникам комунальних послуг, а також із питань отримання субсидій готівкою з особистого рахунку в банку – в «Ощадбанк». Телефон контакт-центру: 0-800-210-800

Із питань спожитих комунальних послуг, нарахованих сум за послуги, розміри заборгованості чи переплати за комунальні платежі – до керуючих компаній, до ОСББ або організацій, які є надавачами комунальних послуг.

Газета "Уют"Газета "Погляд часу"

FacebookTwitterPinterestViber

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *