За що комунальники зможуть відключати людям газ, воду і електроенергію

«УЮТ» №12-2019
З 1 травня 2019 року набувають чинності всі норми нового Закону «Про житлово-комунальні послуги». Зокрема, постачальники газу, опалення, води, електроенергії та інших комунальних послуг отримають можливість нараховувати фіксовану абонентську плату, яка буде стягуватися круглий рік. Також споживачам, які не оплачують вчасно рахунки, будуть нараховувати пеню. Однак це далеко не всі нововведення.
Постачальникам дозволять відключати споживачам комунальні послуги за борги. При цьому людей зобов’яжуть впускати в своє житло працівників комунальних служб для перевірки показників лічильників і справності обладнання. У свою чергу, комунальників будуть штрафувати, якщо вони перестануть надавати послуги без причини або на термін понад встановленого законом.
Розглянемо деякі питання докладніше.
Від яких саме послуг і за які борги постачальники зможуть відключати споживачів?
Постачальник зможе припинити надання послуг за борги, що накопичилися протягом 30 днів від моменту встановленого терміну оплати, крім заборгованості за теплову енергію. Така норма є і сьогодні. Але при цьому залишається невирішеною проблема 100-відсоткового обліку комунальних послуг в країні. Практично відсутній індивідуальний облік споживання тепла. Лічильники в основному загальнобудинкові, і, якщо хтось не платить, постачальник може відключити опалення в усьому будинку.
Які санкції можуть бути застосовані до постачальників за порушення допустимих термінів відключення?
У законі чітко написано, що відновити надання послуги постачальник зобов’язаний протягом дня, наступного за днем повного погашення заборгованості або підписання договору про її реструктуризацію. Якщо ж ці терміни порушуються, то споживач має право звертатися до контролюючих та правоохоронних органів.
Чи зможуть люди вимагати від постачальників компенсації за ненадані послуги?
Коли ви купуєте щось в магазині, то спочатку платите, а потім отримуєте продукт або послугу. У комунальній сфері спочатку споживач користується водою, газом, електрикою і тільки в наступному місяці оплачує вже спожиті блага. Так що все дуже просто: споживач не платить – постачальник не надає послугу, споживач погасив заборгованість – постачальник відновив надання послуги. Компенсація можлива, якщо постачальник не виконав своїх зобов’язань і відключення відбулося виключно з його вини.
Чи справді споживачів зобов’яжуть впускати в квартиру комунальників для перевірки показників лічильників і справності обладнання?
Так. Така норма є і сьогодні. Якщо ви безпідставно відмовляєте працівникам комунальних служб в допуску для перевірки показань або повірки лічильників, складається акт з обслуговуючою компанією (ЖЕКом, ОСББ, кооперативом), де фіксується факт недопуску. Після цього комунальники можуть відключити весь будинок, віддавши такого боржника на «розтерзання» сусідам.
Однак, на жаль, нерідкі випадки, коли, отримавши доступ в вашу квартиру, комунальники безпідставно відключають від послуги за неіснуючі борги, неоплачені донарахування або просто через те, що їм не подобається компанія-постачальник, і таким чином нав’язують «правильну» компанію-постачальника.